Przejdź do treści
Strona główna » Kolagen rybi – czy jest lepszy od wołowego?

Kolagen rybi – czy jest lepszy od wołowego?

  • przez
kolagen-rybi-czy-wołowy

Wśród suplementów diety z kolagenem szczególną popularnością cieszy się kolagen rybi. Występuje w różnej formie, m.in. kapsułek i proszku do rozpuszczenia w wodzie. Można stosować go zarówno na urodę, jak i na stawy. Jednak czy gwarantuje lepsze efekty od kolagenu wołowego? Różnice pomiędzy tymi dwoma źródłami kolagenu omawiamy poniżej.

Kolagen rybi – właściwości

Kolagen rybi to białko strukturalne pozyskiwane z pozostałości przemysłu rybnegoprzede wszystkim ze skór pozostających po filetowaniu ryb. Umożliwia ekologiczne wykorzystanie większej ilości surowców.

Kolagen rybi może mieć formę hydrolizatu lub liofilizatu – drobny proszek zawierają tabletki, kapsułki i puszki. Do wyboru pozostaje również kolagen bezpośrednio do picia.

  • Hydrolizowany kolagen rybi charakteryzuje się niską masą cząsteczkową (1-5 kDa). Dla porównania kolagen naturalnie występujący w żywności ma cząsteczki o wielkości 100-300 kDa. Z tego powodu hydrolizat gwarantuje znacznie lepsze wchłanianie.
  • Liofilizowany kolagen rybi poddano suszeniu sublimacyjnemu (suszeniu mrozem), dzięki czemu zachowuje on więcej właściwości biologicznych i strukturalnych.

Chcesz zobaczyć produkty z kolagenem rybim? Zajrzyj do rankingu kolagenów!

Kolagen rybi czy wołowy? Podobieństwa i różnice

Wśród suplementów diety z kolagenem dostępne są produkty na bazie zarówno kolagenu rybiego, jak i kolagenu wołowego. Mogą one różnić się zawartością poszczególnych aminokwasów, przez co są klasyfikowane na różne typy: https://pro-farm.pl/kolagen-rodzaje-typy-wlasciwosci-skutki-uboczne/.

Dziś wiemy jednak, że typ kolagenu (np. I, II albo III) nie ma większego znaczenia, ponieważ organizm i tak rozkłada peptydy kolagenowe na poszczególne aminokwasy i syntezuje z nich własny kolagen ustrojowy. Z tego powodu i kolagen rybi, i kolagen wołowy mogą korzystnie wpływać na kondycję skóry, włosów i paznokci, a także na zdrowie stawów.

To, co ma znaczenie w kontekście suplementacji, to biodostępność (przyswajalność) kolagenu rybiego. Uznaje się, że jest ona wyższa niż w przypadku kolagenu wołowego, ponieważ:

  • kolagen rybi jest rzadziej usieciowiony, przez co wymaga mniejszej obróbki i zachowuje więcej cennych właściwości,
  • kolagen ze skór rybich zawiera rekordową ilość peptydów sygnałowych i peptydów regenerujących – wynika to z faktu, że ryby rosną przez całe życie, a ich skóra musi wytrzymywać rozciąganie, ekspozycję na promienie UV (w części grzbietowej) i zmiany ciśnienia w wodzie,

Warto przy tym zaznaczyć, że obróbka kolagenu ma największy wpływ na jakość suplementu diety. Liczy się jego niska masa cząsteczkowa. Ponadto jego działanie powinny potwierdzać przeprowadzone badania kliniczne. Z tego względu na rynku znaleźć można zarówno niskiej jakości kolagen rybi, jak i wysokiej jakości kolagen wołowy.

Wybór pomiędzy kolagenem rybim i wołowym może stanowić także kwestię indywidualnych potrzeb i preferencji.

  • po kolagen rybi sięgają np. osoby, które unikają produktów pochodzenia wołowego ze względów etycznych i religijnych.
  • kolagen wołowy wybierają osoby, którym nie odpowiada rybi posmak suplementów diety (choć nie we wszystkich suplementach jest on wyczuwalny).

Z jakich ryb kolagen wybrać?

z jakich ryb tworzy się kolagen

Kolagen rybi produkuje się z ryb słodko- i słonowodnych. Szczególnie popularne gatunki to dorsz i pstrąg atlantycki, panga, tilapia oraz sum. Wciąż jednak można trafić na suplementy diety, których producenci nie wyszczególniają dokładnego pochodzenia kolagenu rybiego, a ma ono istotne znaczenie.

Ważne są zwłaszcza warunki hodowlane ryb. Mogą one pochodzić ze sztucznych zbiorników albo żyć na wolności. Aktualnie za najlepszy wybór pod kątem czystości kolagenu uznaje się ryby z czystych, zimnych wód. Względem ryb słodkowodnych zawierają one mniej potencjalnie szkodliwych substancji.

Polecamy wybierać kolagen morski, czyli z ryb słonowodnych. Niekiedy jest on również nazywany kolagenem norweskim. Najlepiej, jeśli producent podaje szczegółowe informacje na temat hodowli i połowów ryb, z których skór wytwarzany jest kolagen. Im mniej informacji, tym więcej wątpliwości budzi jakość surowca.

Kolagen rybi – na co warto go stosować?

Jak wcześniej wspomniano, suplementacja kolagenu rybiego może mieć szerokie zastosowanie. Szczególnie popularny jest tzw. kolagen urodowy pozyskiwany z ryb. Ma to związek z jego zawartością peptydów sygnałowych, które oddziałują na fibroblasty w skórze, dodatkowo stymulując syntezę kolagenu ustrojowego. W rezultacie kolagen rybi może:

  • przeciwdziałać procesom starzeniowym,
  • podtrzymywać gęstość i jędrność skóry,
  • poprawiać poziom nawilżenia skóry,
  • zmniejszać widoczność zmarszczek.

Kolagen rybi można jednak stosować także na stawy. Dostarcza on organizmowi również aminokwasy, które stanowią budulce chrząstki stawowej. Wybierając kolagen rybi na stawy, warto zwrócić uwagę na inne składniki suplementu diety, takie jak:

  • siarczan glukozaminy i chondroityny,
  • siarka MSM,
  • kwas hialuronowy,
  • ekstrakt z żywicy kadzidłowca,
  • witamina C.

Wspierają one syntezę kolagenu ustrojowego i mazi stawowej, a ponadto mają właściwości przeciwzapalne, przez co poprawiają ruchomość stawów.

Kolagen rybi – efekty

Działanie kolagenu rybiego potwierdzają liczne badania naukowe. Zwykle przeprowadzają je producenci surowców wykorzystywanych w suplementach diety najwyższej jakości. Jeżeli interesuje Cię najmocniejszy kolagen do picia, polecamy preparaty oparte na surowcach takich jak Verisol, Nutricol albo Peptan F.

  • Kobiety suplementujące przez 8 tygodni kolagen rybi marine Verisol zyskały poprawę elastyczności skóry. Zaobserwowano u nich także zmniejszenie się zmarszczek wokół oczu (w porównaniu z grupą przyjmującą placebo).
  • Badania z udziałem 20 osób wykazały, że suplementacja kolagenu Nutricoll Marine poprawia poziom nawilżenia skóry w obrębie twarzy o 34,77%.
  • Kobiety stosujące suplement diety z kolagenem Peptan F przez 12 tygodni zyskały wzrost elastyczności skóry o 19%. Zaobserwowano u nich także zmniejszenie fragmentacji kolagenu o 31%.
  • 30 osób dorosłych z chorobą zwyrodnieniową stawów stosujących kolagen rybi Naticol przez 8 tygodni doświadczyło zmniejszenia bólu stawów.
  • Kolagen rybi Naticol stosowany przez 28 osób na oddziale reumatologii po 24 tygodniach przyczynił się do zwiększenia beztłuszczowej masy mięśniowej ciała u pacjentów.

Sprawdź opinie poszczególnych produktów kolagenowych

Jak długo stosować kolagen rybi?

Zdaniem ekspertów dla uzyskania pożądanych efektów suplementacja kolagenu rybiego powinna trwać od 3 do 6 miesięcy. Osoby, które mają taką potrzebę, mogą włączyć kolagen rybi na stałe do swojej diety.

Warto spożywać także naturalne źródła pokarmowe kolagenu rybiego. Najwięcej zawierają go:

  • buliony rybne,
  • ryby w galarecie,
  • konserwy rybne (np. szprotki jedzone razem z ośćmi.

Dowiedz się, w jakich jeszcze produktach spożywczych występuje kolagen: https://pro-farm.pl/w-czym-jest-najwiecej-kolagenu/.

Właściwości kolagenu rybiego a kolagen wołowy – podsumowanie

Kolagen rybi i kolagen wołowy to popularne składniki suplementów diety na stawy i urodę. Różnice pomiędzy nimi dotyczą przede wszystkim biodostępności i indywidualnych preferencji konsumentów. Chociaż kolagen rybi uznaje się za lepiej przyswajalny od kolagenu wołowego, warto mieć na uwadze, że kluczowe znaczenie w tej kwestii ma obróbka danego surowca. Wybierz wysokiej jakości hydrolizat z zaufanego źródła – postaw na kolagen przebadany klinicznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *